آنالیز اولیه نمونه ای از داده های تاریخی سازمان های دولتی،خصوصی و تعاونی بصورت طرح پایلوت:آنالیز داده های تاریخی:تحلیل داده های یک سازمان در یک دوره زمانی مشخص جهت کشف دانش لازم برای پیش بینی رویدادهای آینده
داده کاوی: فرآیند شناسایی و کشف الگوهای پنهان در داده های بزرگ با استفاده از روش های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین است که منجر به ایجاد اطلاعات با ارزش جهت پیش بینی رویدادهای آینده یک سازمان خواهد شد.
هوش تجاری: مجموعهای از ابزارها، برنامههای کاربردی و متدولوژیها است که با جمعآوری دادهها از منابع درون سازمانی و برون سازمانی، دادهها را برای تجزیه و تحلیل آماده میکند. با پرس و جو در دادهها، گزارشات و داشبوردها را به شکلی ایجاد میکند که این گزارشات در اختیار تصمیمگیران قرار گیرد.
منابع داده های تاریخی:نطام اقتصادی طبق اصل 44 قانون اساسی از سه بخش دولتی،خصوصی وتعاونی تشکیل شده است.
سازمان های دولتی:از مهم ترین عوامل موفقیت در سازمان های دولتی، تصمیم گیری، تصمیم سازی و گزینش اطلاعات مفید و ارزشمند در کم ترین زمان و با بیش ترین اطمینان است.در سازمان های دولتی با توجه به تولید داده های انبوه و پراکنده ،فرآنید تصمیم گیری پیچیده و زمانبر است. برای مدیران این سازمان ها، تحلیل داده هایی که در هر روز کاری مشاهده می شوند، بسیار چالش برانگیز است . از طرفی دستیابی به اطلاعات کلیدی سازمان ، مدیران را قادر به تصمیم گیری مناسب، جهت رسیدن به اهداف استراتژیک سازمان می نماید.
برخی از مشکلات موجود در مدیریت داده ها در سازمان های دولتی :
- وجود دادههای انبوه و پراکنده و پیچیدگی تحصیل آنها
- وجود سیستم های تولید کننده داده های جزیره ای که منجر به عدم توانایی در پیگیری فرآیندها و نتایج تصمیمات گرفته شده می شود . در این شرایط تصمیمات اشتباه ،نتایج خود را به طور روشن نشان نمیدهند.
- عدم امکان تولید گزارش های تحلیلی و چندبعدی توسط اتوماسیونهای دولتی
- فقدان رویکرد آینده پژوهی در سازمان های دولتی،به دلیل دشواری مدیریت حجم عظیم داده ها
- ضرورت بکارگیری مدیریت دانش در سازمان های دولتی جهت مدیریت هوشمند اسناد و مدارک که بدلیل وجود حجم عظیم داده های پراکنده، این امر بسیار دشوار و زمانبر است.
سازمان های دولتی برای توسعه و حفظ موقعیت رقابتی خود ، نیازمند بکارگیری سیستمی هستند که مدیران را در تصمیم گیری سریع، هوشمند و کارآمد بر مبنای اطلاعات تجزیه و تحلیل شده ، یاری رساند .که این امر با بهره گیری از راهکارهای هوش تجاری امکان پذیر خواهد شد.
سازمان های(شرکت های) خصوصی و تعاونی:سیستمهای هوش تجاری میتوانند به شرکتهای خصوصی و تعاونی در شناسایی روندهای بازار و چالشهایی که باید مورد توجه قرار بگیرند، کمک نمایند. دادههای هوش تجاری شامل اطلاعات تاریخی و یا دادههای جدیدی هستند که از سیستمهای منبع داده تولید شدهاند و تحلیلگران هوش تجاری را قادر به پشتیبانی از فرآیندهای تصمیم گیری وتصمیمسازی استراتژیک و تاکتیکی میسازند.هوش تجاری در کسب و کارهایی نظیر تولید وفروش،شرکت های سرمایه گذاری(بانکها) و خدماتی(بیمه ها) کاربردهای فراوانی دارد.